O scurta istorie a hip-hopului din Romania, din 90 si pana in 2000 (2)
In perioada in care se formau conflictele intre trupele respective, B.U.G. Mafia capata notorietate prin 1997, dupa ce, la 7 februarie, Uzzi, Caddy si cu Mr. Juice / Tataee, au fost arestati alaturi de membrii trupei La Familia, Sisu si Puya, in timpul unui concert la Severin, pentru ultraj contra bunelor moravuri, conform cu articolul 231 din codul penal. Cei 5 emcee au fost retinuti 10 ore pentru a da declaratii, dupa care au fost eliberati, iar presa a scris despre aceste evenimente, oferindu-le rapperilor din Pantelimon si respectiv Salajan notorietate printre romani in perioada respectiva. Se intensifica conflictele cu sindicatul R.A.N.-S, acum fara Parazitii, care se aflau in conflict cu ambele tabere, care ii acuzau pe mafioti ca vor sa cante pentru bani si sex, lucru pe care l-au spus in piesa “Zecimale”, un diss pentru Cartel si Parazitii. Primul diss care a capatat mai multa notorietate, pentru ca, in adevaratul sens al cuvantului, primul diss in hip-hop-ul romanesc a fost cel al M&G pentru Cimitiru Bellu, pe piesa “Hip Hop Adevarat”.
In 1998, se afirma si La Familia, prin albumul „Nicaieri nu-i acasa”, considerat pana azi cel mai bine vandut album de hip-hop din Romania. Cea mai celebra dintre piesele de pe albumul respectiv devine “Tupeu de borfas”, in colaborare cu Dana Marijuana, care beneficieaza si de cel mai bun videoclip realizat la vremea respectiva. In acelasi timp in care Sisu si Puya vorbeau despre viata lor de strada intr-un stil gangsta rap, piesa este si un diss pentru cei de la R.A.N.-S (in special pentru Getto Dacii si Rimaru de la R.A.C.L.A.).
In acelasi timp, cu putin timp inainte de cooptarea lui K-Gula in trupa, R.A.C.L.A., ramasa doar cu Rimaru, scoate piesa “Nu Ma Uita”, in colaborare cu Anda Adam, ceea ce a adus o scurta intrare a trupei in mainstream pana la intrarea intr-un con de umbra. A trupei, nu a lui Rimaru, care a mai ramas un timp in frunte pentru colaborarea cu Nicolae Guta pe primul album al manelistului, Commando.
Dupa 2000, in mainstream raman doar B.U.G. Mafia si Parazitii, folosind acelasi stil intr-un mod constant. Mafiotii pana in 2010, ce-i drept. Pana si ei intra intr-un con de umbra dupa albumul „Baieti buni” (2003). Tot in 2003, Sisu este arestat pentru trafic si consum de droguri, ceea ce duce la o intrare a La Familia in intuneric.
In afara celor de la Parazitii, hip hopul supravietuieste underground, prin cei de la C.T.C., in formatul DJ Paul, Vlad Dobrescu, Deliric1 si L Doktor, si labelul lor independent, Facem Records, la care inregistrau rapperi precum Cedry2k, Nwanda, Carbon, Aforic. Dar si prin Hades Records, care se afirma prin emcee precum Kazi Ploae si trupele Dagga (Butch, Ghismo, OzO si DJ Undoo), Veritasaga (Praetor, Jhivago, Dribbler, DJ Sonia) si Zeppelin (Praetor, Jhivago, Dribbler, DJ Sonia). Conflictul intre cele doua cele mai importante case de discuri din Romania va lua amploare in 2008, in urma unei altercatii intre Vlad Dobrescu, pe de o parte, si Kazi Ploae cu Butch pe de alta parte.
In genul gangsta rap din Romania in perioada respectiva se remarca Nane, cel care a facut o practica des intalnita la rapperii romani lansarea de mixtape-uri, dar si intregistrarea pe negative luate de la aristi de afara, precum Tupac sau 50 Cent.
Leave a Reply