Uber da in judecata California pentru a bloca intrarea in vigoare a unei legi anti-gig work
De-a lungul timpului, cei de la Uber au fost implicati in mai multe conflicte de natura judiciara. Intr-o prima faza, modelul de afaceri al companiei era atat de inedit incat compania nu se afla in legalitate in multe dintre tarile in care activa (printre care si Romania, unde a intrat in legalitate abia in vara acestui an dupa o ordonanta de urgenta a guvernului Dancila). Acum, una dintre principalele probleme ale companiei de ride sharing este legata de modul in care aceasta isi trateaza soferii. Situatia este una destul de complicata, acestia avand anumite avantaje in plus, dar si dezavantaje clare fata de un angajat normal. Iar in ultima vreme, o multime de state sau orase din SUA au inceput sa ia masuri in aceasta privinta. Evident, ca multe dintre alte legi adoptate ulterior, California a dat startul. Iar cei de la Uber au inaintat luni o plangere impotriva statului California, sustinand ca o lege a lucratorilor de reper care ar urma sa intre in vigoare este neconstitutionala. Procesul urmareste sa blocheze AB 5, care are potentialul de a sustne companii cu economie giganta, precum Uber si Lyft.
Plangerea, care de asemenea ii enumera pe Postmates ca reclamant, sustine ca legea vizeaza in mod nedrept lucratorii si companiile din economia la cerere, tratandu-le intr-un mod diferit fata de angajatii traditionali si amenintand flexibilitatea acestora. In septembrie, California a devenit primul stat care a adoptat o lege care vizeaza protejarea drepturilor lucratorilor de concerte, care obliga companiile Uber, Lyft, DoorDash, Postmates si alte companii din economia de concerte sa-si reclasifice lucratorii ca angajati. Utilizarea contractantilor independenti permite companiilor sa transfere multe costuri catre lucratori. Procesul spune ca legea scuteste in mod arbitrar zeci de ocupatii, inclusiv vanzatori, agenti de turism, scriitori de granturi, pescari comerciali si soferi de camioane de constructii, printre altele.
“Nu exista nici o rima sau niciun motiv pentru aceste exceptii fara sens, iar unele sunt atat de prost definite sau nedefinite, incat este imposibil sa discernem ce includ sau exclud”, spune plangerea (a se vedea mai jos), care a fost depusa la Curtea Federala din Los Angeles. Soferii de Uber, la fel ca multi alti lucratori in industria gig, nu obtin in mod obisnuit beneficii precum asigurarea de sanatate, zilele bolnave platite si ore suplimentare. Soferii Uber si Lyft trebuie sa plateasca pentru propriile masini, dar si pentru intretinerea si asigurarea vehiculelor. Multi soferi spun ca acest sistem a dus la exploatarea acestora de catre companiile de ride sharing.
Atat Uber, cat si Lyft au sustinut ca afacerile lor ar putea fi distruse daca li se va cere sa-si reclasifice soferii ca angajati. Cele doua companii au cheltuit 30 de milioane de dolari fiecare pentru a sponsoriza o initiativa de votare pentru noiembrie 2020, care le-ar putea scuti de lege. Procesul de luni solicită instantei sa blocheze legea AB 5 din a intra in vigoare in cursul zilei de miercuri, sustinand ca este neaplicabila, deoarece incalca clauzele de protectie egala in constitutiile din SUA si California, deoarece trateaza diferit companiile din retea si cele din retea.
Leave a Reply